Selasa, 19 Julai 2011

F.O.H(BAB 9)


BAB 9
        Sudah setahun masa berlalu,dan sudah setahun jugalah Afiq digelar tunang kepada Anni Maisarah bt Dato’ Musa. Bukan itu sahaja, sudah setahun juga lah Dyna menghilangkan diri, tiada khabar tentang Dyna dan dia juga sudah lama tidak bertemu dengan Dyna.
            Yang dia tahu Dyna sudah setahun tidak pulang ke kampung hanya familinya sahaja yang melawat Dyna di Terengganu. Menurut Hazwan,alongnya itu ada  sewa sebuah rumah di sana dan alasannya tidak pulang ke kampung adalah dia banyak perkara yang perlu diuruskan al-maklumlah pengajian Dyna sudah hendak hampir tamat.
            Afiq juga sekarang sudah bekerja bersama papanya di Syarikat R&Z Sdn.Bhd.
Sejak Dyna menghilangkan diri darinya dia sudah tidak seceria dulu, dia sudah menjadi seorang yang pasif. Mama dan papanya juga mula risau dengan keadaan anaknya yang dulunya sentiasa ceria tetapi sekarang hanya gemar menghabiskan masa bersendirian.
            Kadang-kala Afiq lebih suka termenung dan berkhayal bila duduk di rumah. Disebabkan itu la papanya menyuruh Afiq bekerja supaya tidak lah anaknya itu tercongok saja di rumah melayani perasaan.
            Apabila tunangnya Anni mengajak keluar ada sahaja alasan yang diberikan supaya dia tidak keluar bersama Anni. Kini di fikirannya bukan lagi Anni tunangannya tetapi Dyna kawan baiknya!
            Setiap masa dia akan teringatkan Dyna,teringatkan celoteh Dyna yang sentiasa mencuit hatinya itu,dan gelak tawa Dyna yang menyenangkan hatinya.
            Ya, dia rindu dengan semua itu, dia rindu dengan saat-saat gembiranya bersama Dyna. Dia merindukan seseorang yang akan membuat dia ketawa tengah-tengah malam jika dia menelefon orang itu. Orang itu adalah DAYANG NURDYNA!
            ‘Arghhhhh!!!! Kenapa dengan aku ni??!! Kenapa aku sentiasa ingatkan Dyna? Aku dah sasau ke?’ marah Afiq, dia tidak betah dengan keadaan seperti itu.
            ‘Kau sebenarnya cintakan dia,Fiq!’ ada suara yang berbisik di telinganya.
            ‘Tidak! Mana mungkin aku boleh cintakan dia! Dia kawan baik aku!’ balas Afiq menafikan kata-kata yang bermain di fikiranya.
            ‘Kawan baik je kan. tidak bermakna jika dia kawan baik kau, kau tidak boleh jatuh cinta dekat dia.’ Kata-kata itu muncul lagi.
            ‘Tak! Aku tak boleh jatuh cinta dekat dia? Macam mana kalau dia tidak cintakan aku?’ betah Afiq.
            ‘Dari mana kau tau dia tidak cintakan kau. Selama ini siapa yang sentiasa buat hati kau gembira,siapa yang lebih memahami kau dan siapa yang ada di sisi kau bila kau dalam kesusahan? Anni atau Dyna?!’ kata-kata itu membuat Afiq terdiam sejenak.
            Dalam diam Afiq mengiakan kata-kata yang bermain di fikirannya tadi. Selama ini dia sentiasa gembira bila bersama Dyna. Dan jika dia mempunyai masalah Dyna pasti membantunya menyelesaikan masalah yang dihadapinya.
            Afiq sudah semakin pasti dengan perasaanya sendiri. Tetapi dia merasa geram dengan dirinya sendiri kerana dia sudah terlambat untuk mengetahui isi hatinya yang sebenar. Kini dia sudah bergelar tunangan orang. Semakin bingung Afiq memikirkan perkara itu.

            “Hoi!” sergah Isha mengejutkan Dyna yang sedang termenung teringatkan seseorang.
            Dyna hanya buat bodoh sahaja malas dia mahu melayan kawannya itu.
            “Ala kau ni Dyna tak sporting la. Kenapa kau tak terkejut tadi, penat aku sergah kau tau.” Kata Isha dengan nada yang merajuk.
            “yela-yela. Cepat terkejut kan aku lagi lepas nie gerenti aku terkejut punya.” Saja Dyna menyakat temannya itu.
            “Ha! Ok2!! Ready  ea, 1,2,3 Hoi!” Isha mengulang semula sergahan tadi, dia pun melayan saja kepala si Dyna tu.
            “Opocot aku cantik!” latah Dyna dengan berpura-pura terkejut.
            “Eh! Ada pula melatah puji diri sendiri ea?” soal Isha.
            “Ada jek, aku la yang buat tu.” Balas Dyna tidak mahu kalah.
            “Hahahaha! Pape jela Dyna. Ada-ada je kau ni.” Geli hati Isha mendengar jawapan Dyna itu.
            “Yang kau ni tak ada keje ke nak kacau aku kat sini malam-malam buta nie kenapa?” Bebel Dyna,
            “ Ala abis tu,aku tengok kau khusyuk sangat mengira bintang kat atas tu. Nak join jugak kira bintang.” Seloroh Isha selamba.
            “Ha! Loyar buruk je tau minah nie. Kalau jadi loyar cantik tak pe juga,ni loyar buruk juga yang kau pilih kan.” Kata Dyna sambil tangannya mencubit lengan Isha yang putih melepak itu.
            “Auch! Sakit la!” Isha sudah muncung kerana lenganya jadi mangsa cubitan Dyna.
            “Ahahhaha. Padan muka, buat lawak lagi malam-malam buta ni.” Ejek Dyna.
            Isha berlalu masuk ke dalam rumah sewa mereka itu sebelum tangannya menjadi mangsa cubitan Dyna untuk kali kedua.
            ‘Apa khabar la agaknya kau Afiq. Mesti kau sekarang sedang bahagia menanti saat-saat gemilang kau dengan tunang kau,Anni kan.?’ Bisik hati kecil Dyna.
            Dyna juga merindui saat-saat dia bersama dengan Afiq dulu. Pantang mereka bertemu, ada saja perkara yang boleh membuatkan mereka ketawa bagai orang gila gayanya. Orang gila pun gerun jika mendengar tawa mereka itu.
            Tidak semena-mena ada air jernih yang mengalir daripada mata yang bundar itu. Pantas Dyna menyeka air matanya sebelum housematenya itu perasan. Walaupun sudah setahun perkara itu berlaku hatinya masih belum pulih sepenuhnya. Mungkin kerana itula dia belum bersedia untuk pulang ke kampung halamannya lagi.  Lantas Dyna bangun dan masuk ke dalam rumahnya.
            ‘Seram juga duduk luar sorang-sorang tengah malam ni. Kang ada ‘maya karin’ tengah shooting terbang sana-sini, tak pasal-pasal aku pengsan nanti.’ Sempat lagi Dyna menakutkan diri sendiri.

1 ulasan:

  1. i ska bab nieyh! ske3!!!! sfiq arman.. kau mmg jtuh hati kt dyna laa.. akui jelaa~ huhuu

    BalasPadam